اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

آدرس جدید وبلاگ : meshkat.

چهاردهمین دوره مسابقات اذان، ابتهال و هم‌خوانی قرآن کریم استان تهران
نویسنده : مشکات - ساعت ۱٠:٢٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٩ تیر ۱۳۸۸
 

چهاردهمین دوره مسابقات اذان، ابتهال و هم‌خوانی قرآن کریم استان تهران در آستان مقدس امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

مسابقات اذان، ابتهال، هم‌خوانی قرآن کریم استان تهران به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران و با همکاری اوقاف شمیران در آستان مقدس امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

در قسمت بانوان 80 نفر در رشته‌های تواشیح و ابتهال با حضور 11 گروه تواشیح و پنج نفر در رشته ابتهال شرکت داشتند، که در رشته تواشیح گروه‌های اهل‌النساء، ریحانه‌النبی و مهر طوبی مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند، همچنین مرضیه مرتضوی، اعظم غلامی و اکرم غلامی نیز نفرات اول تا سوم در رشته ابتهال شدند.

در بخش آقایان در رشته اذان در مقطع شکوفه ها با حضور 67 شرکت کننده، محمد سجاد سلمانی، محمد هادی خزایی، مرتضی زارع و در مقطع بزرگسالان با حضور 130 شرکت کننده مصطفی یادگاری، علیرضا ئداف و مجتبی قربیگی به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

همچنین در رشته تواشیح و همخوانی قرآن کریم ویژه آقایان با حضور 19 گروه شرکت کننده، گروه تواشیح، طه، بقیة الله، نور تهران مقام اول تا سوم را کسب کردند. در رشته ابتهال نیز جعفر فردی، محمدرضا رحمانی خلیل نفر اول و دوم شناخته شدند.

جوایز این دوره از مسابقات در رشته تواشیح برای گروه اول مبلغ 300 هزار تومان و برای گروه دوم 250 هزار تومان و برای گروه سوم 200 هزار تومان است، همچنین به نفرات اول تا سوم شرکت کننده در رشته‌های ابتهال و اذان به ترتیب 100، 70 و 50 هزار تومان اهدا می‌شود و گروه‌ها و نفرات برتر این مسابقات به مسابقات سراسری که در 14 و 15 مرداد در شهرستان کرج برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند.

یادآور می‌شود، این مسابقات با حضور یاریگل، بهروز محمدیون، سید عباس انجام و احمد لیالی به عنوان داور برگزار شد.


 
comment نظرات شما ()
 
 
نشست معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه آزاد رودهن
نویسنده : مشکات - ساعت ۱۱:۳٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۸
 

نشست معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی (پژوهشکده قرآن و عترت) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن برگزار شد.

معاونت فرهنگی واحد رودهن در روزهای 6/4/88 و 10/4/88 میزبان برگزاری کارگاه آموزشی کارشناسان قرآن و عترت منطقه 12 بود که با حضور کارشناسان قرآن و عترت واحدهای پرند، رباط کریم، کرج، شهرقدس، رودهن، فیروزکوه، دماوند، هشتگرد، ورامین، قم و تاکستان برگزار شد .

روز سه شنبه 4/9/88 کارگاه با سخنرانی و خیرمقدم رییس محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن آغاز شد و اختتامیه کارگاه در روز چهارشنبه 10/4/88 ساعت 17 با حضور معاونت فرهنگی این واحد به پایان پذیرفت.
دکتر آرام رییس پژوهشکده قرآن و عترت و دکتر طالب تاش معاون پژوهشکده ، از جمله میهمانان کارگاه آموزشی مذکور بودند استادان این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین احمدی قمی و حجت الاسلام و المسلمین یوسفیان بودند.

منبع: tasnim.ir


 
comment نظرات شما ()
 
 
ثبت نام کلاس‌های قرآنی طرح قرآنی 1443 در دماوند
نویسنده : مشکات - ساعت ۱٠:۳٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٠ تیر ۱۳۸۸
 

ثبت نام کلاس‌های قرآنی طرح قرآنی 1443 به منظور آموزش روخوانی و روان‌خوانی سوره «اسراء» در دماوند آغاز ‌شد.

این طرح امسال در قالب طرح قرآنی « نسیم 1443 » به مناسبت اعلام سال اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری با محوریت سوره اسراء اجرا می شود. گفتنی است در این سوره مفاهیم ارزشمندی همچون هدایتگری قرآن ، برخی از خصوصیات انسان ، رفتار با والدین ، پرهیز از اسراف و توجه جدی به میانه روی و الگوی صحیح مصرف و غیره آمده است ، که توجه و تاکید برآن می تواند در رفتار روزمره افراد تاثیر بسزایی داشته باشد . مسابقه 1443 در رشته های گوناگون حفظ ، روخوانی ، روانخوانی ، درک مفاهیم ( تفسیر ) و ارائه مقاله با موضوعیت سوره مبارکه اسراء انجام می شود .

علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما دیگر شبکه های سیما از جمله شبکه های یک ، دو ، سه ، چهار و تهران نیز برنامه های این طرح بزرگ را پوشش خواهند داد. این طرح تابستانه چند رسانه ای همانند طرح های دیگر و به عنوان یک برنامه قرآنی به صورت هماهنگ در سراسر کشور اجرا می شود. امسال نیز همچون سال های گذشته مراکز متعدد قرآنی - فرهنگی از جمله سازمان دارالقرآن الکریم ، دفتر گسترش فرهنگ نماز ، قرآن و عترت وزارت آموزش وپرورش ، سازمان اوقاف و امور خیریه ، ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ، مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی وزارت ارشاد ، مهد قرآن کریم ، مراکز قرآنی - مردمی استانها و رسانه های مختلف در برگزاری این طرح قرآنی مشارکت دارند و شبکه قرآن به عنوان مجری اصلی در هدایت این برنامه نقش بسیار پررنگ و قابل توجه ای دارد .

1443 از ابتدای تیرماه سال جاری هر روز از شبکه اول سیما ساعت12:30 ، از شبکه دو سیما ساعت 13:15 ، از شبکه سه سیما ساعت 10 ، از شبکه چهار سیما ساعت 10:30 ، از شبکه تهران ساعت 16:30 و از شبکه قرآن ومعارف سیما ساعت 17 پخش می شود و به برگزیدگان این طرح هزار و چهارصد و چهل و سه جایزه نفیس ، شامل 114 کمک هزینه عمره مفرده ، 114 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات ، 114 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و جوایز ارزنده دیگر اهدا می گردد.

محل ثبت نام: دماوند-گیلاوند-شهرک ولیعصر-پایگاه المهدی

تلفن تماس: 09192579367


 
comment نظرات شما ()
 
 
مروری بر مفاهیم لحنی در قرائت قرآن کریم (4)
نویسنده : مشکات - ساعت ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٠ تیر ۱۳۸۸
 

ج- انواع تلاوت ها از نظر سرعت :

1- تلاوت با دور تحقیق ( سنگین ) که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم بیش از 60  ساعت زمان می گیرد .

2- تلاوت با دور تحقیق ( عادی )  که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم 60 ساعت زمان می گیرد .

3- تلاوت با دور تدویر ( سنگین و آموزشی )  که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم 45 ساعت وقت می گیرد .

4- تلاوت با دور تدویر عادی (ترتیل) که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم 30 ساعت وقت می گیرد .

5- تلاوت با دور حدر (عادی) که اگر تمام قرآن را با این سرعت و بی وقفه بخوانیم 15 ساعت زمان نیاز دارد .

6- تلاوت با دور حدیر یا حدر خیلی سریعتر که هم اسم و هم کاربرد آن صرفا" آموزشی و یا برای تحفیظ است و هفت   ساعت و نیم  زمان نیازدارد.

توضیح : در اذان گاه ها معمولا" همواره از تلاوت هایی استفاده می شود که با روش تحقیق هستند و معمولا" از انواع دیگر تلاوت استفاده نمی شود.

د- انواع تلاوت ها از نظرسبک :

1- تقلیدی , یعنی قرائت آیات براساس تقلید از یک قاری مشهور.

2- تدوینی ( تنغیمی یا ابداعی و ابتکاری و به صورت غیر تقلیدی ) , یعنی تلاوتی که منتسب به خود قاری است و خود قاری آنرا ابداع و اجراء  نموده است .

3- تالیفی ( ترکیبی ) , یعنی قاری , قرائت خود را با استفاده از قرائت ها و سبک ها و روش های مختلف چند قاری شکل داده است .

توضیح : در تخصیص ضرورتا" و اساسا" می بایست از قرائتهای تقلیدی استفاده نکرد و قطعات منتخب ترجیحا" تدوینی و سپس تالیفی باشند چرا که قرائت های تدوینی بزرگراه رسیدن به مقصود می باشد و اکثرا" تلاوت های قراء مشهور و باصطلاح کبارالقراء تدوینی هستند و بهترین, زیباترین, اثربخش ترین, موثرترین, و مناسب ترین تلاوت ها, به ایشان تعلق دارد.

البته برای اینکه اذان گاه ها, جایگاه اختصاصی پخش قرائت قاریان مصری نشود, می توانیم به قاریان ایرانی برنامه بدهیم  و بخواهیم که مطابق  برنامه قرآن بخوانند ( سفارشی - طبق برنامه - کارشناسی شده ) یعنی آیات قرآن کریم ( که قبلا" تهیه نموده و مقدار و نشانی آنها مشخص شده ) در زمانی معین ( مدت ) با سبکی خاص , با پرده ای خاص , آهنگی خاص , وکیفیت و نحوه خاصی قرائت نمایند و کارشناسان هم به حسن انجام  برنامه ، نظارت و راهنمایی فرمایند .

 به طور کلی عرصه تلاوتهای تدوینی برای مقاصد و افکار و طرحهای مختلف کاملا" مناسب و پاسخگو ( به همه نیازها می باشد) , حتی می شود بخشی از یک آیه یا تمام یک آیه یا یک سوره کوتاه را به هر شکلی و با هر صدایی و به هر سبکی و به وسیله قاری خاصی مورد نظر و اجراء و تهیه قرار داد.

جایگاه تلاوت های ترکیبی ( تالیفی) بعد از تدوینی است و مانعی ندارد که از بهترین های آنان هم تقطیعی داشته باشیم.

- انواع تلاوتها از نظر ویژگی یا ویژگی های خاص :

1- آیات تلاوت شده , پیرامون موضوع و مطلب خاصی است که مورد نظر و توجه می باشد , مثلا" موارد , مطلب, زمان ,

مکان, شخص, صفات و اعمال و نیازها و مقتضیات و اوضاع و احوال و افعال خاصی مورد توجه هستند .

2- تلاوت مربوط به قاری خاصی است که مورد نظر می باشد .

3- تلاوت در مقام یا آهنگ خاصی است که مورد نظرمی باشد .

4- تلاوت در پرده یا آهنگ خاصی است که مورد نظرمی باشد .

5- تلاوت دارای فرم و شکل یا آهنگ خاصی است که مورد نظر می باشد

     توضیح: موارد مندرج در بند 1و3و4 در تخصیص تلاوت ها کاملا" موثر می باشد .

برگرفته از سایت استاد علی اکبر حنیفی


 
comment نظرات شما ()
 
 
تفسیر حروف مقطعه با مغزهای الکترونیکی
نویسنده : مشکات - ساعت ۱۱:٥۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢ تیر ۱۳۸۸
 

چندی قبل، مجله معروف مصری " آخرساعة" که بزرگترین مجله مصور خاورمیانه محسوب می گردد، گزارشی دربـاره تحقیقـات شگفت انـگیـز یک دانشـمند مسـلمـان مصـری در مورد تفسیر حروفی از آیات قرآن مجید به کمک مغزهای الکترونیکی منتشر ساخت که اعجاب همگان را در نقاط مختلف جهان بر انگیخت.
این تحقیقات که محصول سه سال کوشش پی گیر و کار مداوم "
دکتر رشاد خلیفه" دانشمند شیمی دان مصری بود بار دیگر این حقیقت را به ثبوت رسانید که این کتاب بزرگ آسمانی محصول مغز بشر نیست و انسانها قادر نخواهند بود مثل آن را بیاورند.
دکتر رشاد این تحقیقات را در آمریکا در شهر" سانتلویس" در ایالت " میسوری" انجام داد.
تمام کوشش استاد مزبور برای کشف معانی حروف مقطعه قرآن یعنی حروفی مانند (
ق، الم، یس و000) صورت گرفته است، او به کمک محاسبات پیچیده ای ثابت کرده است که رابطه نزدیکی میان حروف مزبور، با حروف سوره ای که در آغاز آن قرار گرفته اند، وجود دارد .

بنابر این از مغز الکترونیکی تنها برای انجام محاسبه تعداد حروف سوره ها و به دست آوردن نسبت ( و به اصطلاح ) " درصد" هر یک از حروف کمک گرفته است نه اینکه تفسیر آیات قرآن را از ماشین خواسته باشد.
ولی مسلماً اگر این ماشینها نبودند هیچ بشری قادر نبود به وسیله قلم و کاغذ این محاسبات را طی سالیان دراز انجام دهد.
اکنون به سراغ شرح کشف دانشمند مزبور برویم:
دکتر رشاد می گوید: می دانیم قرآن مجید 114سوره دارد که از میان آنها 86سوره در مکه نازل گردیده و 28سوره در مدینه، و از میان مجموع سوره های قرآن 29سوره است که در آغاز آنها " حروف مقطعه" آمده است.
جالب اینکه این حروف مجمـوعاً درست نصف حـروف
28 گـانه الفـبای عــربی را تشکیل می دهد و آنها عبارتند از (ا، ح، ر، س، ص، ط، ق، ک، ل، م، ن، ه، ی ) که گاهی آنها را " حروف نورانی " نیز می نامند.
او می گوید سالها بود که من می خواستم بدانم معنی این " حروف به ظاهر از هم بریده " در آغاز سوره های قرآن چیست؟ و هر قدر به تفاسیر مفسران بزرگ و آراء مختلفی که در این زمینه داده بودند مراجعه کردم پاسخ قانع کننده ای نیافتم از خداوند یاری جستم و به م طالعه دست زدم.
ناگهان به این فکر افتادم که شاید میان این حروف، و حروف هر سوره ای که آنها در آغازش قرار گرفته اند رابطه ای وجود داشته باشد.
اما بررسی تمام حروف
14 گانه نورانی در 114سوره قرآن و تعیین نسبت هر یک از آنها و محاسبات فراوان دیگری که می بایست در این زمینه بشود چیزی نبود که بدون استخدام مغزهای الکترونیکی امکان پذیر باشد.لذا قبلاً تمام حروف مزبور را در 114سوره قرآن به طور جدا گانه و همچنین مجموع حروف هر سوره را دقیقاً تعیین کرده، با شماره هر سوره، به مغز الکترونیکی ( برای انجام محاسبات پیچیده بعدی) سپردم این کار و مقدمات دیگر در مدت دو سال عملی شد.
سپس مغز الکترونیکی را یک سال تمام برای انجام محاسباتی که به آن اشاره شد به کار گرفتم.نتیجه این محاسبات بسیار درخشان بود و برای نخستین بار در تاریخ اسلام پرده از حقایق شگفت انگیزی برداشته شد که اعجاز قرآن را ( علاوه بر جنبه های دیگر) از نظر ریاضی و نسبت حروف قرآن کاملاً روشن می ساخت.
مغز الکترونیکی با محاسبات خود برای ما روشن ساخت که میزان هر یک از حروف
14 گانه در هر سوره از 114سوره قرآن به نسبت مجموع حروف آن سوره؛ چند درصد است.
فی المثل، پس از محاسبه می یابیم که نسبت حرف
قاف که یکی از حروف نورانی قرآن است در سـوره "فـلق" بـزرگترین رقـم را دارد (700،6) درصـد و در درجـه اول در میـان سورههای قرآن است ( البته به استثنای سوره ق ) بعد از آن سوره "قیامت" قرار دارد که تعـداد قافـهای آن نسبت به حـروف مـزبور (907،3) در صـد مـی بـاشد و پـس از آن ســــوره 
"
والشّمس"است (906،3) در صد و همانطور که ملاحظه می کنیم تفاوت سـوره "قیامت" و "الشمس" فقط یکهزارم درصد است!
و به همین ترتیب این نسبت را در تمام
114سوره قرآن به دست می آوریم ( نه تنها در باره این یک حرف بلکه در باره تمام حروف 14 گانه نورانی ) و به این ترتیب نسبت مجموع حروف هر یک از سوره ها با یکایک این حروف روشن می گردد.
اکنون به نتایج جالبی که از این محاسبات به دست آمده توجه فرمایید:
1-
نسبت َ( ق ) در سوره " ق " از تمام سوره های قرآن بدون استثناء بیشتر است یعنی آیاتی که در طی 23 سال، دوران نزول قرآن، در 113سوره دیگر قرآن آمده آنچنان هست که حرف قاف در آنها کمتر به کار رفته است، و این راستی حیرت آور است که انسانی بتواند مراقب تعداد هر یک از حروف سخنان در طول 3 سال باشد، و در عین حال آزادانه مطالب خود را بدون کمترین تکلفی بیان کند.مسلما ًچنین کاری از عهده یک انسان بیرون است، حتی محاسبه آن برای بزرگترین ریاضی دانان بدون کمک مغزهای الکترونیکی ممکن نیست.
اینها همه نشان می دهد که نه تنها سوره ها و آیات قرآن بلکه "
حروف قرآن " نیز روی حساب و نظام خاصی است که فقط خداوند قادر بر حفظ آن می باشد.
همچنین محاسبات نشان داد که حرف (
ص ) در سوره " ص " نیز همین حال را دارد یعنی مقدار آن به تناسب مجموع حروف سوره، از هر سوره دیگر قرآن بیشتر است.
و نیز حرف (
ن ) در سوره " ن و القلم " بزرگترین رقم نسبی را در 114سوره قرآن دارد تنها استثنایی که در این زمینه وجود دارد سوره " حجر " است که تعداد نسبی حروف ( آن ) در آن بیشتر از سوره ( ن و القلم ) است، اما جالب این است که سوره حجر یکی از سورههایی است که آغاز آن ( الر ) می باشد.و بعدا ًخواهیم دید این سورهها که آغاز آنها ( الر ) است باید همگی در حکم یک سوره محسوب گردد، و اگر چنین کنیم نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد یعنی نسبت تعداد ( ن ) در مجموع اینها از سوره " ن و القلم " کمتر خواهد شد.
2- چهار حرف ( المص ) را در آغاز سوره اعراف در نظر بگیرید، اگر الفها، میمها و صادهایی که در این سوره وجود دارد با هم جمع کنیم و نسبت آن را با حروف این سوره بسنجیم، خواهیم دید که از تعداد مجموع آن در هر سوره دیگر قرآن بیشتر است.
همچنین
چهار حرف ( المرا ) در آغاز سوره " رعد " همین حال را دارد، و نیز پنج حرف ( کهیعص ) در آغاز سوره " مریم " اگر روی هم حساب شوند، بر مجموع این چند حرف در هر سوره دیگر قرآن فزونی دارند.
در اینجا به چهره تازه تری از مسأله بر خورد می کنیم که نه تنها یک حرف جدا گانه در این کتاب آسمانی روی حساب و نظم خاص گسترده شده، بلکه حروف متعدد آن نیز چنین وضع حیرت آوری را دارد.
تاکنون بحث درباره حروفی بود که تنها در آغاز یک سوره قرآن قرار داشت، اما حروفی که در آغاز چند سوره قرار دارد ( مانند
المرا و الم ) شکل دیگری به خود می گیرد؛ و آن اینکه بر طبق محاسبات مغز الکترونیکی مجموع این سه حرف مثلاً ( ا، ل، م ) اگر در مجموع سوره هایی که با " الم " آغاز می گردد حساب شود، و نسبت آن با مجموع این سـوره ها به دست آید، از میزان آن در هر یک از سوره های دیگر قرآن بیشتر است.
در اینجا باز مسأله صورت جالبتری به خود گرفته و آن اینکه نه تنها حروف هر سوره قرآن تحت ضابطه و حساب معینی است، بلکه مجموع حروف سوره های مشابه نیز ضابطه و نظام واحدی دارند.
ضمناً نکته این موضوع نیز روشن می شود که از چه رو چند سوره مختلف قرآن با "
الم " یا با " المرا " آغاز شده و این یک موضوع تصادفی و بیدلیل نیست.
(
دکتر رشاد محاسبات پیچیده تری روی سوره های مشتمل بر" حم " انجام داده است که برای اختصار از آن صرف نظر می کنیم).
استاد مزبور ضمن این مطالعات به نکات جالب دیگری دست یافته که به ضمیه نکات تازه ای که می توان از آن استنتاج کرد از نظر خوانندگان می گذرانیم:
1- رسم الخط اصلی قرآن را حفظ کنید
او می گوید تمام این محاسبات در صورتی صحیح است که به رسم الخط اصلی و قدیمی قرآن دست نزنیم ( مثلاً
اسحق و زکوة و صلوة را به همین صورت بنویسیم، نه اسحاق و زکات و صلاة ) در غیر این صورت محاسبات ما به هم خواهد خورد.
2- دلیل دیگری بر عدم تحریف قرآن
این تحقیقات نشان می دهد که در قرآن مجید حتی یک کلمه و یا یک حرف کم و زیاد نشده، والا به طور مسلم محاسبات ما روی قرآن کنونی صحیح از آب در نمی آمد.
3- اشارات پر معنی
در بسیاری از سوره های قرآن که با حروف مقطعه آغاز می شود پس از ذکر این حرف، اشاره به حقانیت و عظمت قرآن شده مانند:
الم ذلک الکتاب لاریب فیه و امثال آن، و این خود اشاره لطیفی به ارتباط حروف مزبور با اعجاز قرآن می کند.
نتیجه بحث:
از مجموع بحث فوق چنین نتیجه می گیریم که حروف قرآن مجید که طی 23 سال بر پیامبر (ص) نازل شده حساب دقیق و منظمی دارد و هر یک از حروف الفبا با مجموع حروف هر سوره دارای یک نسبت ریاضی کاملاً دقیق است که حفظ و نگهداری چنین نسبتی برای بشر-بدون استفاده از مغزهای الکترونیکی - امکان پذیر نیست.
البته شک نیست که بررسیهای دانشمند مزبور چون در آغاز راه است خالی از نقائصی نیست که باید با حوصله تمام وسیله او و دانشمندان دیگر تکمیل گردد

 


 
comment نظرات شما ()