اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

آدرس جدید وبلاگ : meshkat.

دوره چهار روزه مربیگری قرآن ویژه کودکان در شهرستان دماوند برگزار شد
نویسنده : مشکات - ساعت ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۳ امرداد ۱۳٩٠
 

دوره مربیگری قرآن مقطع دبستان، به روش داستان، بازی و سرود در سالن همایش های دبیرستان دخترانه قدسیه شهرستان دماوند برگزار شد.

 

به گزارش ایرنا، دوره چهار روزه مربیگری قرآن ویژه آموزش کودکان مقطع دبستان، در سالن 'قدسیه' شهرستان دماوند برگزار شد که استاد'احمد رضا محسنی'، مدیر عامل موسسه '، آینه تربیت(مرآت)'، کارشناس علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، عضو گروه تولید فعالیت های قبل از دبستان آموزش و پرورش و بهزیستی استان خراسان که در سال 89 به عنوان چهره ماندگار آموزش و پرورش خراسان رضوی معرفی شد و دارای 39 سال سابقه کار در آموزش و پرورش استان خراسان می باشد، آموزش این دوره را به مربیان شهرستان دماوند بر عهده داشت.
محور آموزش این دوره، یادگیری روش تدریس قرآن کریم به آسان ترین شیوه بود که در آن، روش حفظ سریع و آسان جزء 30 قرآن کریم، با تلفظ عربی و معنای صحیح، با استفاده از کد گزاری، ویژه کودکان اول تا پنجم ابتدایی، به مربیان قرآنی آموزش داده شد.
کتاب 'گامی به سوی نور' در 15 جلد، سوره های جزء 30 قرآن کریم را به تصویر کشیده است که در این روش تدریس از آن استفاده شده و کودک با استفاده از این کتاب و انجام تمرین های مورد نیاز، می تواند یک جزء از قرآن را حفظ کرده و معنای صحیح آن را نیز به درستی درک کند، زیرا در این روش معنای آیات به زبان شیرین کودکانه نقل شده است.
مدیر عامل موسسه 'مرآت' از اجرای طرحی جدید در سال 91 خبر داد و گفت: با عنایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و با همکاری 'عبد الحسین نوغاوی'، بازنشسته آموزش و پرورش استان خراسان، موفق به استخراج 256 آیه از قرآن کریم شدیم که کودک می تواند در کنار به کار بردن معنای این آیات در روابط اجتماعی خود با دیگران، تمامی آیات قرآن کریم را به درستی معنا کرده و مفهوم آنها را درک کند.
وی افزود: این آیات در 25 جلد از کتاب 'خدا چی می گه؟ از ما چی می خواد؟' به چاپ رسیده که در هر جلد از این کتاب، 10 آیه قرآن ذکر شده است.
کارشناس قرآن و حدیث آستان قدس رضوی، این روش را نو و دست اول دانست و تصریح کرد در صورتی که در این روش اولیا و مربیان دو جلسه 45 دقیقه ای را در هفته برای آموزش قرآن به کودکان اختصاص دهند، آنان تا پایان مقطع ابتدایی قادر خواهند بود قرآن کریم را بدون اشکال در قراعت و تلفظ حروف عربی بخوانند و معنای صحیح آیات را نیز بیان کنند، با این وجود، تاکنون این روش به درستی در کشور رواج پیدا نکرده است و نیاز به اقدامات موثری دارد.
محسنی ذکر خدا را در تقویت ایمان و توکل به خداوند بسیار موثر دانست و افزود: آرامشی که از هم نشینی با پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به ما منتقل می شود به دلیل تداوم ذکر خداوند بر لبان آنان است، در حالی که اکنون فرزندان ما از ذکر خدا غافل شده اند و نیاز است تا با احیای سنت استفاده از ذکر خدا در میان آنان، روح اجتماع را آبیاری کنیم.
اغلب شرکت کنندگان دوره مربیگری قرآن کریم به روش داستان، بازی و شعر را مربیان و معلمان آموزش و پرورش شهرستان و برخی از اولیای کودکان تشکیل می دادند.
مرحله مقدماتی این دوره، آذر ماه 89 در همین مکان برگزار شد و محوریت آن آموزش مربیان قرآن جهت تدریس قرآن کریم به روش قصه، بازی و شعر، همراه با معانی کودکانه و صحیح با تلفظ عربی بوده است که در این روش کودکان سه تا شش ساله که مهارت خواندن و نوشتن ندارند برخی حروف را در قالب پنج داستان با کدهای مشخص فرا گرفته و مهارت نوشتن را از طریق نقاشی، کاردستی و خمیر بازی می آموزند.


 
comment نظرات شما ()