اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

آدرس جدید وبلاگ : meshkat.

ارکان تلاوت قرآن ( قسمت 3)
نویسنده : مشکات - ساعت ٩:۱۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٧ اسفند ۱۳۸٧
 

 لحن:

درادامه مبحث ارکان تلاوت  به بررسی یکی از ارکان آن که لحن است می پردازیم و قبل از آنکه درمورد مفهوم لحن یا کلمات مشابه و مرادف آن و تعریف لحن حرفی بزنیم بهتر است پیکره و شاکله این کلمه را تجزیه و تشریح و به اصطلاح کالبد شکافی نمائیم.


واژه لحن کلمه  ای عربی واسم می باشد که از سه حرف ل-ح- ن تشکیل گردیده است و چنانچه بخواهیم با توجه به گستره و وسعت محدوده موضوعات مرتبط به آن یک تقسیم بندی جامع و فراگیر انجام بدهیم : بدون تردید می توان تمام موضوعات مربوط به آن را در سه عنوان کلی دسته بندی وخلاصه نمود که عبارتند از:

1- لفظ   2- حال ( شامل حال و حالتها ) 3- نغم

وهمانطوریکه ملاحظه می شود از اجتماع سه حرف اول این سه واژه ، کلمه ی لحن پدید می آید و دراین رابطه توضیحاتی برای هر یک ضروری به نظر می رسد :

1- لفظ: آنگونه که به خصوص در تجوید معروف است تنها به معنای حرف مثل -ل-ب-ی-س-د-ذ و...و یا صداهای منفردی مانند صدای فتحه و کسره وضمه والف و....نیست بلکه اولا"سخن وکلمه و حرفی است که از دهان بیرون می آید و جمع آن الفاظ است ( فرهنگ عمید- جلد دوم)

ودرثانی به معنای انداختن می باشد وکلام را از آن جهت لفظ می گویند که از دهان به بیرون انداخته می شود و دلیل روشن و قاطع آن که فصل الخطاب است آیه 18 سوره مبارکه قاف می باشد و تنها یکبار در تمام قرآن و آنهم دراین آیه در معنای فوق به کار رفته است ( ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید ) یعنی هیچکس سخنی نمی راند مگر اینکه نزد او مراقبی هست ( اشاره به دو فرشته به نامهای رقیب و عتید که در دو سوی راست و چپ ملازم انسان بوده و اعمال خیر و شر را ثبت می کنند ) و البته بدیهی است که این فرشتگان کلام و سخنان را می نویسند نه حروف را که معمولا" مهمل هستند و به تنهائی هیچ مفهومی ندارند و وجود کلمه قول در همین آیه که به معنای گفتار وسخن است تردیدی باقی نمی گذارد که مفهوم لفظ گفتارها وسخنان است .

 بنا بر این معلوم می شود که لفظ در شاکله لحن کلمات و جملاتی (آیات قرآن) است که از دهان قاری بیرون می آید و در این خصوص در مبحث لحن بیانی مطالب مفصلی عرض خواهد شد.

ضمنا بزودی در خصوص حال و نغم توضیحاتی را ارایه خواهیم کرد .


 
comment نظرات شما ()