اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

آدرس جدید وبلاگ : meshkat.

20 نوع اعجاز در قرآن
نویسنده : مشکات - ساعت ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۳ اسفند ۱۳۸٧
 

در قرآن بیست نوع اعجاز وجود دارد:
1- اعـجاز از نظر بـلاغت و معـانی و حسن عبـارت که مجموعـاً به فصـاحت بیـان تعبیـر می شود.
2- اعجاز قرآن از نظر معانی، قرآن معانی بلند و مطالب پیچیده را در یک عبارت کوتاه بیان فرموده که هیچکس قادر به بیان آن نیست و آیات قرآن همه دلیل بر صحت این ادعاست و انتخاب آیه ای از بین آنها و ترجیح آن بر سایر آیات امکان ندارد مگر اینکه از نظم کمّیت ذکر شود مانند: ( وَ قیلَ یا اَرْضُ ابْلِعی ماءَک) و سایر آیات نظیر این آیه.
3- اعجاز از نظر شیوه و اسلوب و حفظ اعتدال.
4- اعجاز قرآن از نظر کثرت معانی که بشر قادر به ایراد آن نیست.
5- اعجاز قرآن از نظر جمع علوم که بشر به آن احاطه ندارد.


6- اعجاز قرآن از نظر برهان و دلیل بر توحید.تمام آیات الهی در قرآن دال بر توحید و یگانه پرستی است.
7- اعجاز قرآن از نظر اخبار گذشته و آینده و قصص امتهای گذشته.
8- اعجاز قرآن از نظر علم غیب و احاطه بر اخبار و منویّات و اندیشه و افکار انسانها.
9- اعجاز قرآن از نظر خبر دادن از ضمائر قلوب مردم که جز خدا کسی را بر آن و قوف نیست.
10- اعجاز قرآن از نظر متانت الفاظ که جمع بین جَزیل (پیچیده) و سهل کرده.
11- اعجاز قرآن از نظر تلاوت و پنج خصلت در آن.
12- اعجاز قرآن از نظر نقل الفاظ مُنزله و معانی، که فرشته از خدا گرفته و رسول خدا تلفظ کرده و به امت ابلاغ فرموده است.
13- اعجاز قرآن از نظر معانی مختلف و نزدیکی معانی به منظور و مقصود و اقران نظایر آن صور مختلف مانند:و عدو و عید ،ترغیب و ترهیب، ماضی و مستقبل، قصـص و مَثَل، حکم و جَدَل، مطلوب و غیر متنافر
14- اعجاز قرآن در اختلاف آیات کوتاه و بلند که در عین بلندی یا کوتاهی از اسلوب و اعتدال خارج نشده و در وزن کلام منظوم و عبارات منثور اعتدال لفظ و معنی و کلمات و آیات از دست داده نشده است.
15- اعجاز قرآن از نظر کثرت تلاوت، که هر اندازه قرآن بیشتر تلاوت گردد نه از فصاحت آن در ذوق سلیم کسر می شود و نه ملالت می آورد و هر چند بیشتر قرائت شود طبع بشر مایلتر به تلاوت و فهم آن است. گویا هر دفعه که یک آیه تلاوت شود بارقه ای از نور علم و دانش بر قلب قاری تابش می کند که در سابق نظیر نداشته است.
16- اعجاز قرآن از نظر تسهیل قرائت در همه السنه ( زبانها) و لهجه های متنوع.
17- اعجاز قرآن از نظر ترتیب کلام، در سخن گفتن نثر، در قدرت هر گوینده هست و مرتبه شعر بالاتر است. کمتر کسی می تواند سخن فصیح منثور بگوید. قـرآن در حال نثـر و بیان مطالب ساده به قدری دارای انسجام و استحکام الفاظ و معانی و جملات و حفظ ارتباط و اعتدال است که نظیری برای آن متصور نیست.
18- اعجاز قرآن از نظر زیادی الفاظ زیادی و تغییر کلمات و گوناگون آوردن الفاظ از همه مشتقات ادبـی.
19- اعجاز قرآن از نظر عجز معارضه (ناتوانی مقابله کردن ) ملل گوناگون با آن که هر چند کوشش و پشتیبانی از یکدیگر کردند نتوانستند حتی یک آیه نظیر آن بیاورند.
20- اعجاز قرآن از نظر انصراف معارضه ( مقابلهکردن) بشر با آن، همین که فصِحاء خود را قادر به مقابله با قرآن ندانستند و تسلیم شدند.

برگرفته از وب سایت رادیو قرآن


 
comment نظرات شما ()