اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

آدرس جدید وبلاگ : meshkat.

مروری بر مفاهیم لحنی در قرائت قرآن کریم (4)
نویسنده : مشکات - ساعت ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٠ تیر ۱۳۸۸
 

ج- انواع تلاوت ها از نظر سرعت :

1- تلاوت با دور تحقیق ( سنگین ) که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم بیش از 60  ساعت زمان می گیرد .

2- تلاوت با دور تحقیق ( عادی )  که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم 60 ساعت زمان می گیرد .

3- تلاوت با دور تدویر ( سنگین و آموزشی )  که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم 45 ساعت وقت می گیرد .

4- تلاوت با دور تدویر عادی (ترتیل) که اگر بخواهیم بی وقفه, تمام قرآن را با این سرعت بخوانیم 30 ساعت وقت می گیرد .

5- تلاوت با دور حدر (عادی) که اگر تمام قرآن را با این سرعت و بی وقفه بخوانیم 15 ساعت زمان نیاز دارد .

6- تلاوت با دور حدیر یا حدر خیلی سریعتر که هم اسم و هم کاربرد آن صرفا" آموزشی و یا برای تحفیظ است و هفت   ساعت و نیم  زمان نیازدارد.

توضیح : در اذان گاه ها معمولا" همواره از تلاوت هایی استفاده می شود که با روش تحقیق هستند و معمولا" از انواع دیگر تلاوت استفاده نمی شود.

د- انواع تلاوت ها از نظرسبک :

1- تقلیدی , یعنی قرائت آیات براساس تقلید از یک قاری مشهور.

2- تدوینی ( تنغیمی یا ابداعی و ابتکاری و به صورت غیر تقلیدی ) , یعنی تلاوتی که منتسب به خود قاری است و خود قاری آنرا ابداع و اجراء  نموده است .

3- تالیفی ( ترکیبی ) , یعنی قاری , قرائت خود را با استفاده از قرائت ها و سبک ها و روش های مختلف چند قاری شکل داده است .

توضیح : در تخصیص ضرورتا" و اساسا" می بایست از قرائتهای تقلیدی استفاده نکرد و قطعات منتخب ترجیحا" تدوینی و سپس تالیفی باشند چرا که قرائت های تدوینی بزرگراه رسیدن به مقصود می باشد و اکثرا" تلاوت های قراء مشهور و باصطلاح کبارالقراء تدوینی هستند و بهترین, زیباترین, اثربخش ترین, موثرترین, و مناسب ترین تلاوت ها, به ایشان تعلق دارد.

البته برای اینکه اذان گاه ها, جایگاه اختصاصی پخش قرائت قاریان مصری نشود, می توانیم به قاریان ایرانی برنامه بدهیم  و بخواهیم که مطابق  برنامه قرآن بخوانند ( سفارشی - طبق برنامه - کارشناسی شده ) یعنی آیات قرآن کریم ( که قبلا" تهیه نموده و مقدار و نشانی آنها مشخص شده ) در زمانی معین ( مدت ) با سبکی خاص , با پرده ای خاص , آهنگی خاص , وکیفیت و نحوه خاصی قرائت نمایند و کارشناسان هم به حسن انجام  برنامه ، نظارت و راهنمایی فرمایند .

 به طور کلی عرصه تلاوتهای تدوینی برای مقاصد و افکار و طرحهای مختلف کاملا" مناسب و پاسخگو ( به همه نیازها می باشد) , حتی می شود بخشی از یک آیه یا تمام یک آیه یا یک سوره کوتاه را به هر شکلی و با هر صدایی و به هر سبکی و به وسیله قاری خاصی مورد نظر و اجراء و تهیه قرار داد.

جایگاه تلاوت های ترکیبی ( تالیفی) بعد از تدوینی است و مانعی ندارد که از بهترین های آنان هم تقطیعی داشته باشیم.

- انواع تلاوتها از نظر ویژگی یا ویژگی های خاص :

1- آیات تلاوت شده , پیرامون موضوع و مطلب خاصی است که مورد نظر و توجه می باشد , مثلا" موارد , مطلب, زمان ,

مکان, شخص, صفات و اعمال و نیازها و مقتضیات و اوضاع و احوال و افعال خاصی مورد توجه هستند .

2- تلاوت مربوط به قاری خاصی است که مورد نظر می باشد .

3- تلاوت در مقام یا آهنگ خاصی است که مورد نظرمی باشد .

4- تلاوت در پرده یا آهنگ خاصی است که مورد نظرمی باشد .

5- تلاوت دارای فرم و شکل یا آهنگ خاصی است که مورد نظر می باشد

     توضیح: موارد مندرج در بند 1و3و4 در تخصیص تلاوت ها کاملا" موثر می باشد .

برگرفته از سایت استاد علی اکبر حنیفی


 
comment نظرات شما ()